de inspecteur
Verleid door een gratis proefpakket?
di 18 apr. - 5:24
Ze vroeg een gratis product aan, moest alleen de verzendingskosten betalen. Maar bij de eerste afrekening van haar visakaart zag ze dat de firma een hoog bedrag van haar rekening had gehaald. Hélène bleek vast te zitten aan een abonnement om maandelijks een duur schoonheidsproduct te kopen.
Hoe vermijden?
- Lees de algemene voorwaarden. Die staan niet altijd goed zichtbaar vermeld, maar zoek er naar en lees ze zodat je weet waar je aan toe bent. Gratis is meestal niet echt gratis.
- weet dat je 14 dagen de tijd hebt om het abonnement op te zeggen.
- stuur een brief of mail waarin je opzegt.
- als je betaalt via een kredietkaart, dan kan je je geld laten terugvorderen.
Als het gaat om misleidende praktijken of een gedwongen verkoop kan je een klacht indienen bij de FOD economie.
Gaat het om een bedrijf binnen Europa, maar buiten België dan kan het Europees Centrum voor de Consument helpen. Hier vind je een voorbeeldbrief van hoe je een contract kan opzeggen.