de inspecteur
Onterechte factuur van Blite
di 26 mei - 6:30
Er beweegt de laatste tijd heel wat op het forum van 'de inspecteur'. Zo zijn er bijvoorbeeld heel wat verhalen over onterechte facturen die verstuurd worden in naam van Blite. .
Vermiste modem
De verhalen op het forum zijn allemaal gelijkaardig. Mensen krijgen een brief omdat ze hun hun modem zogezegd nooit hebben terug gebracht. In het contract van Blite staat duidelijk dat de modem eigendom is van het bedrijf en dat al wie zijn contract opzegt, die modem weer moet terug sturen. Nu blijkt dat het eerst en vooral bijzonder moeilijk is om die modem terug te sturen: verkooppunten nemen de modems niet zomaar aan, Bpost stuurt de pakketjes terug wegens 'onbestelbaar' en via Kyala verzenden kan het ook niet want Blite zit niet in de databank.
Maar moeilijk gaat ook en alle mensen die hun verhaal op forum postten slaagden er uiteindelijk wel in om de modem terug te sturen. Nu, maanden en zelfs jaren later, stuurt Blite een dreigende aanmaning om te zeggen dat ze de modem nooit hebben ontvangen. Schadevergoeding: 250 euro. In sommige gevallen komen er zelfs nog kosten bij voor facturen die volgens Blite nooit werden betaald.
De brief is een allerlaatste ingebrekestelling van het advocatenkantoor. Voor wie niet betaalt, hangen er zware gerechtskosten boven het hoofd.
"Niet betalen", zegt de ombudsman
Het lijkt er dus sterk op het advocatenkantoor alles uit de kast haalt om mensen te doen betalen. In de brief staat straffe, duidelijke taal om de oud-klanten af te schrikken. Die tactiek werkt ongetwijfeld bij een hele hoop mensen maar op het forum staan een aantal verhalen van luisteraars die niet betaalden. In de plaats daarvan schreven ze een brief terug aan het advocatenkantoor waarin ze duidelijk vermelden waarom ze niet willen betalen Geloof het of niet: hun schulden werden meteen kwijt gescholden.
Volgens Luc Tuerlinckx, de ombudsman van de telecomsector, is dat logisch omdat de invorderingen van het advocatenkantoor niet correct zijn. Tuerlinckx is van mening dat Blite er op uit is om zoveel mogelijk ex-klanten nog te doen betalen. De telecomoperator werd in november failliet verklaard maar dat faillissement werd later weer ingetrokken.
Kwaad spel?
"Ook wij krijgen niets meer van hen gedaan. Het bedrijf is al zeker 6 weken onbereikbaar en dat is toch wel ongewoon", aldus Tuerlinckx. De ombudsman twijfelt er dan ook aan of er geen kwaad spel mee is gemoeid. Een invordering moet altijd correct gebeuren en dat is hier niet het geval. Het feit dat je bijvoorbeeld meteen een allerlaatste ingebrekestelling krijgt, is niet correct.
Tuerlinckx raadt iedereen die zo'n brief heeft gekregen dan ook aan om niet te betalen maar om de factuur te betwisten, of toch dat deel waar je niet mee akkoord gaat. Dat doe je door schriftelijk aan het advocatenkantoor te laten weten waarom je niet akkoord gaat. Het is dan aan het kantoor om hierop te reageren. Zolang je geen reactie krijgt, hoeft je niet te betalen. Een factuur betwisten kan je trouwens altijd maar natuurlijk moet je dan zelf wel in orde zijn met eerdere betalingen en moet je abonnement correct zijn stop gezet.
Als je toch nog twijfelt of je hebt bijkomende vragen, dan kan je altijd terecht op bij de ombudsdienst voor telecom.