Belgische webwinkels hebben boot gemist
di 13 nov. - 1:04
De grote spelers zoals Bol.com, Amazon en Zalando hebben de markt bijna volledig ingepalmd. Nu wil Alibaba Europa ook veroveren.
Webwinkels moeten geen winkelpanden huren, maar ze hebben wel veel handelingskosten. De grote bedrijven die over heel de wereld actief zijn hebben daar minder last van omdat ze alles zoveel mogelijk automatiseren. Door de schaalgrootte kunnen ze hun producten ook aan de laagste prijs aanbieden. Maar de kleinere lokale webwinkels hebben het daar moeilijk mee.
Lokaal vs internationaal
Djalil Labyed van de Genkse webshop Maison Lab kan erover mee spreken: "Wij verzenden misschien honderden kledingstukken op één dag, maar bij Bol.com, Wish of Alibaba gaat het om miljoenen pakjes per dag. Het is onmogelijk om daarmee te concurreren."
"Voor de werkgelegenheid is het een goede zaak dat buitenlandse webwinkels hier spullen gaan verdelen. Maar het is wel jammer dat de overheid er niet sneller aan heeft meegewerkt om Belgische bedrijven te steunen", zegt Djalil. "Wie nu nog begint met een webshop is te laat. Die kan nooit meer doorgroeien. Toen wij drie jaar geleden begonnen, was het al op het randje, en steun van de overheid hebben we nooit gekregen."
Specialiseren
Wie toch succes wil boeken moet zich specialiseren en creatief zijn. Zo specialiseert Maison Lab zich enkel in outletmode van bekende merken. "Door te specialiseren in een niche doe je iets anders dan Bol.com of Alibaba.. Wij geven ook advies over stijl. Als je gewoon hetzelfde doet als de andere webshops ben je gezien", besluit Djalil.