"Help, hoe begin ik aan mijn verhuis?"

dinsdag 12 maart 2013 - 10:15
koppel aan het zeulen met dozen
Elise uit Mortsel verhuist door gezinsuitbreiding naar een grotere woning. "Allebei hebben we een fulltime job en ook de kinderen nemen veel tijd in beslag. Wat is voor ons de meest geschikte manier o

Elise uit Mortsel verhuist door gezinsuitbreiding naar een grotere woning. "Allebei hebben we een fulltime job en ook de kinderen nemen veel tijd in beslag. Wat is voor ons de meest geschikte manier om te verhuizen: maken we gebruik van een verhuisservice of doen we het beter zelf?"

Sara Van Wesenbeeck is coach bij Plus Organizing en De Madammen legden haar Elises probleem voor.

Zelf verhuizen of verhuizers inhuren, die keuze moet je zelf maken. Deze keuze hangt af van je budget en de tijd die je eraan wil besteden.

Verhuisservice of niet: je moet sowieso vooraf plannen.

Verhuizen is een van de meeste stressvolle gebeurtenissen in je leven. Er komt heel wat organisatie bij kijken, je hele leven wordt overhoop gegooid.

Budgettip: doe het zelf. Plan alles extra goed en trommel je vrienden en familie op.

Denk eraan dat een verhuisservice je niet alles uit handen neemt, het is geen toverformule. Verhuis je naar een appartement op bv. de derde verdieping, dan is een verhuisservice wel handig.

Hoe pak je een verhuis het best aan?

Een verhuis bestaat uit vier grote stappen.

  1. Vooraf: begin zeker op tijd. Maakt een lijst met alles wat er moet gebeuren en maak een verhuisplan, en stop die in een verhuismap.
    Wat moet er gebeuren: 3 maanden vooraf, wat moet er 1 maand vooraf gebeuren, 2 weken vooraf, 1 week vooraf, de dag zelf, en ten slotte na de verhuis?
    Praktisch: boek evt. een verhuisdienst zodra de verhuisdatum vastligt, leg je budget vast, contacteer vrienden en familie, leg je verhuisverlof vast, zeg je huur op tijd op, verzamel kartonnen dozen, zoek een nieuwe huisdokter en laat je medisch dossier doorsturen, ga eens langs op een nieuwe school, laat je nieuwe adres weten aan kennis en instanties, zeg water, gas en elektriciteit, kabel/internet op...
  1. Inpakken: begin een aantal maanden voor de verhuis.
    Gooi alles weg waarbij je niet moet nadenken.
    Vraag je af wat je wil meenemen en wat niet meer bruikbaar is. Wat niet meer werkt of niet meer bruikbaar is, gooi je meteen weg.
    Alles wat overblijft gaat de verhuisdoos in. Deze label je het best om georganiseerd te verhuizen. Je kan werken met een kleurenplan of schrijft in detail de inhoud op de doos en de plaats waar alles moet komen in je nieuwe huis.
    Enkele maanden voor de verhuis kan je ook alles in je nieuwe huis opmeten. Zo weet je waar alle meubels moeten staan, en hoeveel plaats er is.
    Een maand voor de verhuis, blijf je nog steeds inpakken. En kan je bv. de huurwaarborg van je 'oude' terug proberen te krijgen van de eigenaar.
    Een week voor D-day moet alles ingepakt zijn. Hou enkele dozen apart voor de noodzakelijke dingen: schaar, handdoeken, boormachine.
    Kleren: verhuisdiensten hebben aparte dozen met kapstokken. Verhuis je zelf, gebruik je het best rekjes op wielen.
    Daags voordien ontdooi je de koelkast en maak je ze schoon en pak je de allerlaatste spullen in. Voorzie drank en eten voor de verhuizers en zorg dat alles voor de eerste overnachting apart steekt.
  1. Verhuis. Denk eraan om op voorhand een verhuiswagen te bestellen, als dat nodig is.
  1. Achteraf. Pak zo snel mogelijk uit, zet de meubels op, hang je kaders aan de muur. Begin bij de badkamer en de keuken, dat zijn de belangrijkste plaatsen. Alles wat je niet gedaan hebt meteen na de verhuis blijft misschien wel voor maanden liggen...

Wat is de meest geschikte verhuisdoos?

Bananendozen zijn zeer handig tijdens de verhuis.

Voordeel: ze zijn niet te groot.

Een nadeel: ze hebben een groot gat in het midden, dat moet je dichten voordat je ze gebruikt. Zorg er zeker voor dat je dikke tape in huis hebt om de dozen dicht te plakken.

De doos mag natuurlijk niet scheuren als je ze optilt. Er bestaan zeer goede verhuisdozen met handvaten en dubbele bodems. Heel gemakkelijk, maar er hangt een prijskaartje aan. Bananendozen kosten niks.

Vul geen doos met zowel keukengerei als badhanddoeken.

Hou de kleinere dozen voor zware spullen.

Toestellen kan je gemakkelijk verhuizen in de originele dozen.

Hoe voorkom je dat het servies en de glazen breken tijdens de verhuis?

Goed inpakken!

Krantenpapier maakt je spullen vuil en inkt is bovendien giftig.

Bubbelplastic is dan weer zeer handig om je spullen in te pakken. Je kan aan de slag met servetten of andere zachte materialen zoals dekens (voor grotere stukken).

Je kan ook een verhuisverzekering nemen als je bang bent voor schade.

Wat doe je met brandbare, licht ontvlambare vloeistoffen?

Zet deze producten samen in een doos. Meestal staan ze ook samen in een kast of in de garage, dus dat kan geen probleem vormen.

Schrijf duidelijk op de doos dat het om licht ontvlambare vloeistoffen of breekbare spullen gaat.

Wat doe je met waardevolle papieren of juwelen?

Deze hou je het best apart en tot op het einde bij je. Laat ze niet meegaan in de verhuiswagen, maar voorzie een aparte tas of koffer. Hier kan je ook je spullen voor de eerste dag in meenemen.

Deze spullen vervoer je het best in je eigen wagen.

Hoe verhuis je de wasmachine het best?

Dat is vooral technisch werk. Het beste is dat je de wasmachine overlaat aan een expert. Iedereen heeft in zijn familie wel een handige harry die zich over de wasmachine kan ontfermen.

Zorg wel dat het iemand is met echte kennis van zaken. Net zoals de koelkast hou je de wasmachine tot de laatste dag.

Hou de ringen en vijzen goed bij om alles terug in elkaar te zetten in het nieuwe huis.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!