Travelbird zet reisaanbod stop. Nederlandse garantiefonds reizen betaalt schadevergoedingen

vrijdag 2 november 2018 - 10:10
Op 31 oktober kwam het nieuws dat Travelbird de verkoop van reizen stopzet. De bekende Nederlandse reisorganisator zit in zware financiële problemen. Klanten die een reis hebben geboekt, moeten aankloppen bij de Nederlandse stichting garantiefonds reizen.

Travelbird kan rekeningen niet meer betalen

"Helaas heeft TravelBird de verkoop van online reisaanbiedingen moeten stopzetten en surseance van betaling moeten aanvragen, na het uitblijven van nieuwe financiële investeringen. TravelBird voert vanaf heden ook geen reizen meer uit." 

Deze boodschap staat dezer dagen te lezen op de website van Travelbird. De Nederlandse reisorganisator heeft zware financiële problemen. Het bedrijf had de laatste maanden al grote problemen om z'n rekeningen terug te betalen. En nu heeft het bedrijf de handdoek in de ring gegooid.

Het lot van de klanten die een reis geboekt hebben bij Travelbird, ligt nu in de handen van de Nederlandse stichting garantiefonds reizen. Dat is de Nederlandse verzekeraar van de reissector. Ook de Belgische klanten moeten daar aankloppen. 

Garantiefonds neemt zelf contact met je op

Alle klanten hebben een e-mail gekregen van Travelbird met meer informatie over de huidige toestand. Als je geen bericht hebt ontvangen, kijk dan zeker ook eens bij je spamberichten in je mailbox.

Het garantiefonds reizen zal ook nog contact opnemen met alle reizigers om hen op de hoogte te brengen dat ze een schadedossier kunnen indienen. Hoe dat precies zal gebeuren, wordt later gecommuniceerd. 

Op de website van Travel bird staat een link naar een pagina met de meest gestelde vragen.

Tui staat garant voor betalingen voor afreizen tot en met 9 november

Bij de meest gestelde vragen staat ook te lezen dat TUI Nederland alle zaken afhandelt voor reizigers die nu onderweg zijn. Voor klanten die tot en met 9 november afreizen, kan TUI ook garant staan voor de betalingen. 

Concreet wil dat zeggen dat het Nederlandse garantiefonds reizen aan het Nederlandse Tui heeft gevraagd om bij partners garant te staan voor een betaling. Tui moet hoteliers dus overtuigen dat de klanten van Travelbird wel degelijk het hotel binnen mogen en dat de eigenaars hun geld zullen ontvangen. Tui kan soms ook de rekening betalen en de kosten later verhalen op het garantiefonds. Of Tui verzekert eigenaars dat het garantiefonds de achterstallige betalingen regelt.

Tui zal ook bekijken in welke mate jouw reis kan doorgaan. Niet elke reis zal kunnen doorgaan. Want niet elke reis kan door Tui worden uitgevoerd. Als je reis geannuleerd wordt, heb je sowieso recht op een terugbetaling.

Voor meer informatie moet je mailen naar travelbird@tui.nl.  

Als je afreisdatum na 9 november gepland is, zal je nog verdere informatie ontvangen over het verdere verloop van je reis. 

Cadeaubonnen worden niet terugbetaald. 

De stichting garantiefonds reizen geeft geen garantie op cadeau- of tegoedbonnen waarmee geen reis is geboekt. Je kunt een vordering indienen bij de bewindvoerder. Bezoek daarvoor de website www.crediteurenlijst.nl en zoek in het blauwe blokje “Insolventie gegevens”op Travelbird.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!