Terugbetaling De Watergroep kan énkel met het bonnetje

vrijdag 2 november 2018 - 08:10
Als je tussen 1950 en 1993 een watermeter liet aansluiten bij de toenmalige Nationale Maatschappij der Waterleidingen (NMDW) moest je daar een waarborg voor betalen. Je kan die waarborg sinds eind oktober 2017 terugkrijgen. Als je tenminste het bonnetje nog hebt!

Tussen 1950 en 1993 betaalde iedereen een waarborg voor de aansluiting van de watermeter. Dat kostte tussen de 100 tot 200 BEF of maximaal €5. De regeling is ondertussen al lang afgeschaft en daarom besloot de watergroep om de waarborg terug te betalen. Maar dat kan enkel als je de kwitantie uit die tijd nog kan voorleggen. Die dient als bewijs van afsluiting en betaling. Indien je de kwitantie erfde van een overleden familielid kun je ook beroep doen op terugbetaling. Het bedrag wordt ook niet geïndexeerd.  

Kwitantie is nodig!

Volgens Kathleen De Schepper, woordvoerster van De Watergroep, is de kwitantie absoluut nodig. "We vragen er expliciet naar om te vermijden dat iedereen zomaar een terugbetaling vraagt. Er is ook geen digitaal archief om de gegevens na te gaan."

Minister van consumentenzaken Kris Peeters laat in oktober 2017 weten dat hij dat niet vindt kunnen. Hij is gaan samenzitten met de Watergroep om de kwestie te bespreken maar de watermaatschappij houdt voet stuk. Want als je het bonnetje niet moet voorleggen, kan iedereen zeggen dat die recht heeft op de waarborg en dat is niet de bedoeling.

Terugbetaling vragen?

Gebeurde jouw aansluiting tussen 1950 en 1993 én heb jij je bonnetje nog? Dan kan je online of via de post een terugbetaling vragen. 

  • Via de post: Stuur je aanvraag op naar onderstaand adres. Vermeld zeker je naam, je adres en je rekeningnummer.  De Watergroep betaalt je de waarborg terug samen met de portkosten van een genormaliseerde zending.

De Watergroep - Waarborg
Vooruitgangstraat 189
1030 Brussel

Niet opgevraagde waarborgen zorgen voor waterfonteintjes

3,6 miljoen euro is nog altijd niet teruggevraagd aan waarborgen. En de Watergroep redeneert: als we niet weten aan wie we dat geld precies moeten teruggeven, dan geven we het gewoon aan de hele gemeenschap terug. En dus heeft de Watergroep beslist om in 180 gemeenten gemiddeld 4 drinkwaterfonteinen te plaatsen. Zo kan iedereen genieten van de opbrengst van die waarborg uit den tijd van toen.

Meer info?

Voor bijkomende vragen kan je contact opnemen met de klantendienst van De Watergroep via 02 238 96 99. Je kan ook mailen naar info@dewatergroep.be.

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!