Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Mag een energieleverancier in één keer 2500 euro innen?

ma 29 okt. - 2:05

Engie Electrabel haalt 2500 euro van de rekening van An haar schoonmoeder. Want bij de opstart van een domiciliëring blijkt dat er openstaande facturen zijn van 2015 tot nu. Maar omdat de schoonmoeder nooit herinneringsfacturen kreeg, wist ze niks van die schulden. Mag een energieleverancier dan zo’n monsterbedrag van je rekening halen?

Leverancier mag openstaande bedragen innen bij opstart domiciliëring

De openstaande schulden van An haar schoonmoeder komen aan het licht nadat er een domiciliëring werd opgestart. En elk openstaand bedrag mag door de leverancier geïnd worden. Dat staat ook duidelijk vermeld in de overeenkomst die een klant tekent bij de opstart van een domiciliëring. Engie Electrabel is in dit verhaal volledig in haar recht.  

Maar in het geval van An en haar schoonmoeder liggen de kaarten iets complexer.  Want die 2500 euro die de leverancier nu int, komt overeen met openstaande facturen uit de periode 2015 tot nu. Die schuld is An onbekend omdat er door een interne computerfout nooit herinneringsfacturen of aanmaningsbrieven verstuurd werden.

Volgens de ombudsman voor energie heeft die computerfout wel degelijk gevolgen.

Ombudsman voor energie pleit wel voor schadevergoeding

Elke leverancier in Vlaanderen moet zich houden aan het consumentenakkoord. Daarin staat duidelijk vermeld dat elke leverancier verplicht is om consumenten die hun factuur niet betalen achtereenvolgens een herinneringsbrief en een ingebrekestelling te sturen. Net om te voorkomen dat consumenten niet in de gaten hebben dat er onbetaalde facturen blijven liggen.

Maar de wet voorziet geen sancties als een leverancier de regels niet volgt. Dus als er iets gebeurt waardoor de communicatie niet verloopt zoals het moet - zoals nu die computerfout bij de schoonmoeder van An – krijgt dat geen gevolg.

De leverancier is dus helemaal niet verplicht om een consument die niet alle papieren heeft gekregen te vergoeden.

Maar je kan volgens de ombudsman wel stellen dat er schade is geleden. “Als je in één keer 2500 euro armer bent zonder dat je verwittigd wordt, dan heeft dat een impact op je leven.” En dus kan de schoonmoeder van An wel een schadevergoeding vragen. “Een afbetalingsplan lijkt me het absolute minimum. Maar de leverancier zou ook een korting kunnen toekennen. Wij kunnen daar ook voor pleiten.”

Leverancier staat afbetalingsplan toe maar geen korting

An heeft contact opgenomen met Engie Electrabel. In samenspraak met de leverancier en de bank heeft ze de domiciliëring kunnen herroepen. In de plaats van een éénmalige betaling stelt Engie Electrabel nu een afbetalingsplan in 24 schijven voor.

“Zo’n langlopende afbetaling is al uitzonderlijk. Wij zien dit dus ook als een vorm van compensatie.” Aldus de woordvoerder van Electrabel.

TIP: Haal je afrekeningsfactuur uit je domiciliëring

Naar aanleiding van dit verhaal wil de ombudsman voor energie nogmaals de aandacht vestigen op de domiciliëring. “Het is een handig systeem maar je kan ook voor verrassingen komen te staan. Vraag altijd om je afrekeningsfactuur niet te innen via domiciliëring maar via een klassieke factuur. Dan zie je zelf wat je exacte verbruik is.”

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet