Ik betaalde voorschot, en toen werd het stil

Stuur naar een vriend

Je koopt iets in een winkel, de verkoper vraagt je een verschot te betalen wat je ook doet, maar de levering blijft uit. Hoe ga je dan te werk?

Drie stappen

Volgens de FOD economie kan je best proberen in drie stappen te werken:

  • Probeer in eerste instantie de verkoper zelf te contacteren via de telefoon of mail. Als dat niet lukt stuur je hem best een aangetekende brief waarin je hem duidelijk maakt dat hij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt en waarin je meteen ook zegt wat je eist van hem. Dat kan de levering van het product zijn of de terugbetaling van het voorschot.
     
  • Krijg je geen reactie wend je tot de Consumentenombudsdienst. Die werkt gratis, kan je advies geven en ook bemiddelen tussen jou en de verkoper. De ombudsdienst werkt op vrijwillige basis, dus als de verkoper niet meewerkt zal de bemiddeling niet lukken.
     
  • De derde stap is naar de rechtbank stappen. Voor bedragen van minder dan 2500 euro zal je bij de vrederechter terecht komen. Voor bedragen die hoger zijn zal het de rechtbank van eerste aanleg zijn die de zaak behandelt.

Grote stap

De rechtbank is voor vele mensen een grote stap om te nemen, ook omdat dat niet gratis is. Zorg er dus voor dat je goed ingelicht bent voor je aan zo'n zaak begint.

Op de website van de FOD Justitie kan je heel informatie vinden (www.justitie.belgium.be) en zij staan je ook graag te woord met antwoorden op al je vragen. Jaarlijks krijgen ze zo'n 10.000 vragen binnen. Aarzel dus zeke rniet om dat te doen!

 
Nu bezig

De Inspecteur op Twitter