Heb jij ook een ongewenst pakket gekregen van Pharmaxx?

woensdag 31 oktober 2018 - 07:58
Vervelende en ongewenste televerkoop is een oud zeer. Regelmatig krijgt 'De Inspecteur' er klachten over in zijn mailbox. De laatste tijd duikt vooral het bedrijf Pharmaxx op. Wat moet je met de pillendozen die het bedrijf opstuurt?

Waar komen die pakketten vandaan? 

Het bedrijf Pharmaxx stuurt pakketten met voedingssupplementen op naar zogenaamde klanten. Bij elk pakket met supplementen zit ook een brief met de boodschap dat je bent ingegaan op een proefpakket en dat je daarvoor 9 euro verzendingskosten moet betalen. 

Reageer je niet op de zending, dan gaat het bedrijf er van uit dat je tevreden bent en krijg je automatisch een volgend pakket toegestuurd. Voor dat pakket betaal  je de standaardprijs van 15 euro. En dat spelletje blijft duren zolang je niet reageert. Elke maand een nieuw pakket met een rekening. 

Sven krijgt nu mails waaruit blijkt dat luisteraars nooit hun goedkeuring hebben gegeven voor een proefpakket. En toch ontvangen ze pakketjes. Ook de Economische Inspectie krijgt verschillende klachten over datzelfde bedrijf Pharmaxx. Een tijd geleden voerde de inspectie al een onderzoek naar Pharmaxx. Het is dus niet de eerste keer dat het bedrijf in opspraak komt. 

En naar aanleiding van de nieuwe klachten start de economische inspectie ook met een nieuw onderzoek. 

Niks besteld = niks betalen.

Als je niks hebt gevraagd of niks hebt besteld, moet je zeker niks betalen en moet je het product dat Pharmaxx opstuurt ook niet terugzenden. Kreeg je een telefoontje en ging je wel in op een proefpakket maar niet op een abonnementbetaal het abonnement dan niet. 

Je kan de zendingen en de bijgevoegde rekeningen best wel betwisten. Laat Pharmaxx weten dat je niet akkoord gaat met de aanbieding en betwist de factoor. Dat kan telefonisch maar beter nog via e-mail.

Telefoonverkopers moeten de wet respecteren

Pharmaxx is jammer genoeg niet het enige bedrijf dat aan frauduleuze telefoonverkoop doet.

Een telefoonverkoper is altijd verplicht om je alle informatie te geven waar je als consument recht op hebt. Hij of zij moet zichzelf kenbaar maken, moet duidelijk vertellen voor welk bedrijf hij belt en wat het aanbod exact inhoudt. Ruik je onraad of voel je weinig vertrouwen, ga dan zeker niet in op de aanbieding.

Ben je toch op een aanbod ingegaan maar heb je spijt? Dan mag je altijd gebruik maken van het herrroepingsrecht. Je kan de verkoop binnen de 14 dagen na de levering nog annuleren.

Verdachte telefoontjes of aanbiedingen, mag je altijd melden via Meldpunt.belgië.be. Je kan ook klacht indienen bij de consumentenombudsdienst voor Belgische bedrijven en bij het Europees Centrum voor de Consument voor Europese bedrijven. 

In onderstaand artikel vind je nog meer informatie over valse telefoonverkoop.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!