Cashback-acties: een goed idee?

dinsdag 30 oktober 2018 - 15:30
'Koop dit toestel en krijg 100 euro terug!' Je ziet het vaak in de winkel staan. Cashbackacties zijn populair. Maar zijn ze ook interessant en betrouwbaar?

Waarom krijg je je geld niet aan de kassa terug? 

Volgens professor marketing Gino Van Ossel zijn cashbackacties interessant voor de fabrikant én de consument. Het vergt wel wat werk: je moet documenten verzamelen, een postzegel kopen voor de verzending én bovendien moet je een tijdje wachten op je geld. Waarom krijg je niet gewoon je geld aan de kassa terug? 

  • Gegevens verzamelen 
    Via je klantenkaart verzamelt de winkelier veel gegevens van je. Wat je koopt en hoeveel. Maar de fabrikant heeft die gegevens niet. Via een cachbackactie krijgt hij die gegevens wél. 
  • De korting gaat zeker naar de consument
    Sommige winkels spelen soms wat vals met kortingen die ze van de fabrikant krijgen. Als de fabrikant de korting zélf aan de consument kan geven, gebeurt dat niet.

Een goeie zaak? 

Volgens professor Gino Van Ossel haal je bijna altijd voordeel uit een cashbackactie. De kost van een postzegel weegt niet op tegen het bedrag dat je terugkrijgt. 

Let wel op de kleine lettertjes! Lees goed de voorwaarden: moet je de originele barcode opsturen? Is er een bepaalde termijn waarin de actie geldt? 

Tip: moet je de originele barcode, verpakking,... opsturen, neem er dan zeker foto's van! Mochten de documenten verloren gaan, dan heb je een bewijs!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!