Pas op voor dure klusjesmannen

dinsdag 30 oktober 2018 - 14:15
1200 euro voor een ontstopping! En 600 euro voor een nieuw slot! Sommige klusbedrijven eisen monsterbedragen voor een spoedherstelling. Het probleem is al jaren bekend.

Googelen kan je duur komen te staan.

Stel, je staat voor een geblokkeerde voordeur, het toilet zit verstopt, of er is plots een waterlek in de badkamer. Wat doe je? Vaak is de enige optie om zo snel een mogelijk een vakman te laten komen. Tegenwoordig kan dat snel en makkelijk via het internet.

Maar de advertenties die bovenaan verschijnen in de zoekresultaten, kunnen je leiden naar malafide bedrijfjes die vooral snel zo veel mogelijk geld willen verdienen. Leen betaalde bijvoorbeeld 600 euro om een slot te laten vervangen. Yasin moest 484 euro ophoesten voor een ontstopping. En dat valt dan nog mee want Jasmin betaalde zelfs 1476 euro voor een spoed-ontstopping. 

Vakfederaties staan machteloos

De Vlaamse slotenmaker Unie kent het probleem. Voorzitter Marc Van de Vijver heeft het over een echte plaag. "Bijna dagelijks krijgen we mails binnen van mensen die zoiets ervaren". 

En ook bij loodgieters is het een gekend probleem, zegt Dirk Peytier van vakfederatie Techlink. "Dit is gewoon misbruik maken van een noodsituatie bij de consument. Er zijn een aantal specifieke bedrijven die ervoor bekendstaan. Voor mij zou dat strafbaar moeten zijn."

Er moet een beter wettelijk kader komen

De vakfederaties kunnen zelf weinig ondernemen tegen die malafide praktijken. Vaak zijn het net die slechte bedrijven die niet aangesloten zijn bij een federatie. De sector kijkt daarom naar minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Die beloofde begin dit jaar om het probleem aan te pakken. Peeters heeft de Economische Inspectie toen opgedragen om overmatige prijzen bij spoedinterventies te onderzoeken. 

Maak afspraken vooraf

Vaste maximumprijzen voor een ontstopping of het vervangen van een slot, zijn er niet. Op dit moment overtreden bedrijven die excessief hoge prijzen vragen, de wet dus niet. De rekening achteraf aanvechten is dan ook erg moeilijk.

Probeer daarom altijd een schriftelijke bevestiging te krijgen van een prijs die je aan de telefoon hebt afgesproken. Stuur net na je telefoongesprek een e-mail waarin je de prijs bevestigt. Als de vakman daar niet op reageert, mag je er van uitgaan dat hij of zij akkoord gaat met de afgesproken prijs. Als die vakman toch een hoger bedrag vraagt na de herstelling, kan je de factuur betwisten.

Een andere tip is om niet zomaar het eerste nummer te bellen dat je tegenkomt op internet en je -indien mogelijk- te informeren over betrouwbare zelfstandigen/bedrijven in de buurt.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!