de inspecteur
Gratis laptop te koop?
di 18 okt. - 9:14
Jürgen ziet op de website van Coolblue een laptop voor 0 euro. Hij klikt op 'bestellen' en tot z'n verbazing wordt de laptop effectief aan huis geleverd. Goed gedaan, zou je denken. Tot Coolblue de laptop na drie weken terugvordert. Als Jürgen dat niet doet, is hij strafbaar. Scherpe taal van Coolblue maar het bedrijf heeft wel gelijk.
Huh, de prijs ontbreekt?
De prijs die op een website vermeld staat, is normaal gezien altijd de prijs die de consument moet betalen. Behalve als het om een vergissing gaat, zoals in dit geval. De laptop die Jürgen wilde bestellen, kost normaal gezien meer dan €1000. Het is ondenkbaar dat Coolblue het ding gratis zou weggeven.
Om van een geldige verkoopovereenkomst te spreken, moet er ook altijd een koper zijn die bereid is om voor een product te betalen. Dat is hier niet het geval. De prijs ontbreekt en dus kan er ook geen geldige aankoop zijn.
Potje breken, potje betalen
In de brief die Jürgen van Coolblue krijgt, staat nog een angstaanjagend zinnetje: "Eventuele kosten voor schade aan de laptop zullen tevens op u worden verhaald." Stel dat de laptop tijdens de verzending naar Coolblue beschadigd raakt, draait Jürgen op voor de kosten.
Straffe taal maar ook hier heeft Coolblue gelijk. Aangezien de verkoop niet geldig is, moet er een herstel komen van de oorspronkelijke toestand. De laptop moet opnieuw bij de verkoper geraken en dat is Jürgen z'n verantwoordelijkheid.
Vriendelijkheid duurt het langst
Coolblue heeft dus over de hele lijn gelijk maar er moet Jürgen toch nog één ding van het hart. De toon die Coolblue in de brief hanteert is onvriendelijk en dreigend. Jürgen vindt dat allesbehalve klantvriendelijk.
Coolblue begrijpt de opmerking. Het bedrijf heeft laten weten ze werk maken van betere communicatie.