Welke groenten mag je niet opnieuw opwarmen?

Stuur naar een vriend

Hilde mailt ons: "Van jongs af heb ik geleerd dat je spinazie niet meer mag opwarmen, omwille van schadelijke stoffen die bij opwarming vrijkomen. Een collega wist me nu te vertellen dat er nog andere groenten zijn die je niet meer  zou mogen heropwarmen."

"Prei bv. Mag ik dan geen verse preisoep meer maken met de prei uit de tuin om in te vriezen? Sla zou ook een groente zijn die maar éénmaal warm gebruikt kan worden..."

André Huyghebaert is emeritus Voedseltechnologie en was voordien hoogleraar aan de Universiteit van Gent.

Sommige groenten mag je inderdaad niet weer opwarmen. Bladgroenten zoals sla, spinazie en andijvie bv. bevatten het meest nitraat en dat kan omgezet worden in nitriet. Dat is gevaarlijk voor de gezondheid.

Nog groenten met het meeste nitraat: rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, spitskool en venkel. De hoeveelheid nitraat hangt ook af van het seizoen. In de winter heb je meer nitraat dan in de lente en de zomer omdat het gehalte onder meer afhankelijk is van de lengte van de dag.

Bladgroenten vertonen ook veel voordelen tegenover andere groenten. Er zit bv. veel gezond magnesium in.

Wat is het gevaar van nitriet?

Nitriet is een acuut gif. Het bindt zich met het bloed en dan krijg je blauwziekte. Vrij uitzonderlijk, maar mogelijk. Vooral vroeger was die blauwziekte een probleem.

Maar er is nog een ander risico. Nitriet wordt in ons lichaam omgezet naar kankerverwekkende stoffen. Je merkt dat niet onmiddellijk, maar het gevaar is er wel. Die omzetting kan wel geremd worden door de inname van vitamine C.

Wat is de conclusie?

Bladgroenten eet je het best vers. Of je vriest het in en je consumeert het direct na het ontdooien. Met spinazie uit de diepvries opeten is niks mis, maar laat het geen hele dag ontdooien in je keuken, want dat is wel een probleem. In de zomer loop je ook minder risico. In de zomer is er meer vitamine C en minder nitraat.