Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Vluchturen veranderd?

vr 29 mei - 6:30

Je boekt een vlucht en nadien verandert de maatschappij de vluchturen. Gevolg: je vakantie is een pak korter...

De laatste tijd krijgt de Inspecteur opvallend veel verhalen binnen van mensen die een vlucht boeken, waarvan de vluchturen achteraf plots wijzigen. Het verschil loopt op van enkele uren tot soms wel enkele dagen. Eén luisteraar zag haar vakantie van 7 dagen op Kaapverdiê op die manier zelfs inkorten tot… 3 dagen! En dan nog zei de touroperator “sorry, niks aan te doen en geen compensatie mogelijk”.

Veruit de meeste luisteraars krijgen weliswaar de mogelijkheid om hun vlucht te annuleren en hun geld terug te krijgen. Maar ja, wat ben je daarmee als je al een hotel of een boot geboekt hebt, die je niet meer kan afzeggen?

Wettelijk

Moeilijke materie hoor, die compensatieregeling bij vliegreizen. Het komt in het kort hierop neer: Europa verplicht luchtvaartmaatschappijen alleen om een forfaitaire compensatie te betalen als een vlucht geannuleerd wordt, dus niet wanneer vluchturen wijzigen.

Dat betekent echter niet dat je bij een ‘rescheduled’ vlucht geen compensatie meer kan opeisen, zegt Rob De Koninck van Ardent advocaten, gespecialiseerd in reisrecht.

“Als je een ticket koopt bij een luchtvaartmaatschappij of een touroperator, ga je een contract aan. Ze kunnen de voorwaarden van de boeking niet eenzijdig wijzigen. Doen ze dat wel, dan heb je op z’n minst recht op een verbreking en een terugbetaling van je geld.”

Heel wat maatschappijen noemen dat ‘restitutie’. Pas op: dat houdt geen enkele compensatie in, het betekent dus dat je de vlucht annuleert. Je kan ook voor de verplaatste vlucht kiezen. Aanvaard je dat aanbod, dan stem je in met de voorwaarden en kan je achteraf geen compensatie meer eisen!

Schadevergoeding

Heb je intussen al andere kosten gemaakt die je niet meer kan ongedaan maken, dan kan je het aanbod aanvaarden, maar dan wel ‘onder voorbehoud’. Je geeft daarmee aan dat de wijziging jou niet goed uitkomt, maar annuleren niet meer kan. Dat geeft je achteraf toch de mogelijkheid om compensatie te eisen.

Als de verandering in de vluchturen een essentieel element is van je reis (als de schade die je lijdt dus groot genoeg is) kan je volgens het contractrecht wel aanspraak maken op een schadevergoeding.

Hou dan alle (extra) kosten die je maakt omwille van de vluchtwijziging bij, en schrijf de maatschappij na aankomst een brief (of een email), waarin je compensatie vraagt.

Sommige maatschappijen doen dan een commerciële geste, maar de kans is heel groot dat je het deksel op de neus krijgt. Brengt een tweede schrijven nog geen soelaas, dan kan je je wenden tot een advocaat. Een ingebrekestelling van zijn hand kan al voor een doorbraak zorgen. Heeft die nog niet het gewenste effect, dan kan je verdere stappen ondernemen.

Sop de kool waard?

“Je hebt dan de keuze”, zegt De Koninck, “of je trekt naar de rechtbank, of je sleept de zaak naar de Geschillencommissie Reizen."

De Geschillencommissie [ LINK: http://www.clv-gr.be/ ] is de meest laagdrempelige optie. Je kan er zelf je zaak bepleiten, dus je hoeft geen advocaat te betalen. Het nadeel is wel dat de tegenpartij erbij moet aangesloten zijn, en dat geldt eigenlijk alleen maar voor een aantal binnenlandse touroperators. Wie zelf z’n ticket online boekt bij een luchtvaartmaatschappij kan daar dus niet terecht.

Naar de rechter dan? Dat kan. De schadevergoedingen liggen er doorgaans ook wat hoger. Maar je hebt dan wel een advocaat nodig, en vaak zal die jou meer kosten dan de schadevergoeding die je krijgt. Tenzij je een rechtsbijstandverzekering hebt, die de advocaatkosten op zich neemt, dan kan het wel lonen!

Er zijn ook heel wat websites van advocaten die niks anders doen dan compensatie-aanvragen regelen. “Een goeie optie’” zegt De Koninck, “die kunnen ook zwaarder doorwegen door grote aantallen klachten te bundelen. Maar spreek wel goed het tarief en de voorwaarden af op voorhand”.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet