Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Trouw aan supermarkt loont amper

wo 17 sep. - 6:15

Hoeveel klantenkaarten heb jij op zak? En hoeveel brengen die eigenlijk echt op?
Klantenkaarten

De meeste supermarkten bieden een of andere vorm van getrouwheidskaart aan. Delhaize had de eerste in België in 1990. Nu heeft 1 gezin op de 2 een pluskaart in huis en ze is in meerdere winkels bruikbaar. Als je 500 punten spaart krijg je een bon van 5 euro. Carrefour heeft met de bonuskaart hetzelfde spaarsysteem. Maar het puntjes sparen loont amper. 1 punt kost 2 euro, dus moet je al 1000 euro kopen eer je een bon van 5 euro hebt. Een winst van O,5%. Acties kunnen je puntenaantal wel sneller laten oplopen. Bij Match moet je al 5000 punten verzamelen eer je een bon van 6 euro krijgt. Acties niet te na gesproken krijg je 1 punt per euro, dat levert 0,12% winst op.

Supermarkten als Albert Heijn en Colruyt kiezen voor een kortingskaart die directe winst oplevert. Als je artikelen koopt die in promotie zijn, dan kan je daar dankzij de kaart van genieten. Stel dat een supermarkt 3% korting geeft, dan zou je voor 1000 euro aankopen 30 euro korting hebben. Alleen, er zal wellicht maar een fractie van je aankopen in aanmerking komen voor de promoties, dus zal je winst ook maar een fractie zijn, 0,3% of ietsje meer of minder. Daar valt geen lijn in te trekken.

Els Breugelmans van de KULeuven deed onderzoek naar klantenkaarten en stelde vast dat de directe kortingskaart het meest geliefd is bij de consument omdat ze onmiddellijk resultaat geeft. Maar qua winst is er tussen beide systemen weinig verschil.

De supermarkten zelf hebben baat bij onze trouw, want ze kunnen onze gegevens gebruiken om doelgerichte reclame te sturen zodat we terugkeren. Maar terwijl de klantenkaart vroeger een middel was om te concurreren en klanten aan zich te binden, is het nu gemeengoed geworden. Consumenten hebben kaarten van verschillende winkels waardoor het aspect klantenbinding verloren is gegaan. Ook de gerichte reclame is geen unicum meer.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet