Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Met de Inspecteur naar het Autosalon

di 20 jan. - 8:16

Niet alle opties zijn interessant. Ga je dus naar het salon, dan ben je zelf maar beter in topconditie!

"Heb je autovragen of vragen over het autosalon?" vroeg de Inspecteur onlangs op de radio. Kwestie van zo veel mogelijk onduidelijkheden op te lossen vóór we met z'n alleen weer een nieuwe auto gaan kiezen. Jullie reageerden massaal, en Sven is de vaakst voorkomende vragen zelf gaan stellen op het salon én aan Maarten Matienko van de VAB.

Inbouw-gps of niet?

Zoek maar eens een autoverkoper die jou een ingebouwde gps zal afraden. Hij heeft dan ook heel wat voordelen: een inbouwtoestel is minder gevoelig voor diefstal, heeft meestal meer mogelijkheden en kan doorgaans op een veiligere manier bediend worden.

"Klopt", zegt Maarten Matienko van VAB. "Zo'n toestel werkt meestal ook stabieler en biedt meer gebruikscomfort door het grotere scherm en de betere geluidskwaliteit. Hou er wel rekening mee dat zo'n inbouwtoestel vaak niet veel meerwaarde meer heeft als je je auto probeert te verkopen. Tegen die tijd is het wellicht verouderd, want we rijden steeds langer met onze wagen. Bovendien betaal je vaak aanzienlijk meer om je gps te updaten, al hoeft dat nu ook niet per se elk jaar."

Over enkele jaren hebben heel wat auto's een 'e-callsysteem', dat automatisch de hulpdiensten contacteert bij onheil en daarbij zelf je locatie doorgeeft. Dan is een ingebouwde gps dus echt een voordeel. Matienko raadt dan ook aan om te kiezen voor een inbouw-gps, maar alleen als je hem kan aanschaffen in een voordeelpack. Als afzonderlijke optie is zo'n toestel veel te duur.

Overnamepremie: altijd interessant?

Het is in elk geval gemakkelijk: de dealer neemt je oude wagen over en geeft er nog een (al dan niet mooie) prijs voor. Wij Belgen zijn blijkbaar ook heel gevoelig voor de overnamewaarde van de auto waar we jarenlang lief en leed mee gedeeld hebben.

Kijk wel uit: als de overnamepremie stijgt, daalt vaak het bedrag van de andere korting die je krijgt. Het resultaat: de prijs valt uiteindelijk even hoog uit…

"Je hebt er dus alle baat bij om de werkelijke korting te kennen" zegt Matienko. "Ga nooit zomaar in op een voorstel voor overname. Vergelijk de prijzen op tweedehandssites voor vergelijkbare wagens. Hou er wel rekening mee dat opties in verhouding niet zorgen voor een (veel) hogere prijs. Zo goed als alle professionals beroepen zich op computerprogramma's om de waarde van een tweedehandsauto te bepalen, maar jij kan die alleen raadplegen als je betaalt voor een account."

Het grote verschil is dat een dealer garantie moet geven op een wagen, en jij als particulier niet. Daarom zal jouw vraagprijs bij een onderhandse verkoop altijd iets lager moeten zijn dan die van de professionele verkoper… Maar misschien toch hoger dan de overnamepremie die je krijgt. Aan jou om uit te maken of je er dan alle rompslomp (keuring, onderhandelen…) wil bijnemen…

De hoogste korting: op het salon of bij de dealer?

Je hoort het steeds vaker: het salon dient om te kijken, bestellen doe je bij de dealer. Maar volgens Maarten Matienko vraag je op de Heizel beter ook naar de voorwaarden.

Laat op het salon een prijs op papier zetten: zo weet je al dat je niet met minder hoeft tevreden te zijn. Daarna stap je met de voorwaarden naar één – of nog beter – verschillende dealers. Die kunnen soms meer korting geven, want ze bepalen vaak zelf hun marge. En niemand zegt dat je hen niet tegen elkaar kan uitspelen...

Bijbetalen voor een reservewiel?

Vroeger had een auto een volwaardig reservewiel, daarna een bescheiden 'thuiskomertje', en intussen is de repair-kit de standaard – een spuitbus waarmee je je band tijdelijk kan oplappen. Niet verwonderlijk: de constructeurs gooien al het mogelijke overboord om op gewicht te besparen. Zo slagen ze erin om de uitstoot en het verbruik naar beneden te halen.

Goed voor het milieu, maar minder goed als je pech hebt. "Zo'n repair-kit werkt lang niet in alle omstandigheden", zegt Matienko. "Een gat in je band mag niet te groot zijn of de bus krijgt het niet gedicht. Vaak komt het erop neer dat je je band, je velg en je handen vuil maakt, terwijl je band uiteindelijk even lek blijft."

Bandenpech is één van de meest voorkomende vormen van autopech. Je bent sowieso sneller (en goedkoper) geholpen als je een reservewiel hebt. Een repair-kit is volgens Matienko alleen een optie als je maar kleine afstanden rond je deur aflegt

In het buitenland vind je bijvoorbeeld niet altijd even vlot alle bandenmaten. Een thuiskomertje van zo'n 50 à 60 euro kan je veel narigheid besparen.

Een trendy kleur of toch maar grijs?

Als we een auto kopen denken veel mensen vooral aan het moment waarop ze hem weer willen verkopen. En spelen ze op zeker: blitse kleuren zijn uit den boze, want die maken een auto onverkoopbaar... Het gevolg: de constructeurs bieden veel minder flitsende kleuren aan dan vroeger. Het resultaat: grijs is al jaren de hoofdkleur op onze wegen.

In vergelijking met het buitenland kiezen de Belgen steevast voor een klassiek ogende verflaag, maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen. Volgens Matienko zal de nieuwe generatie chauffeurs voor een omwenteling zorgen. De 16-jarigen van nu willen straks een frisse kleur, zelfs verschillende kleuren op hun kar. En als daar vraag naar is, zullen de constructeurs volgen. Het wordt over een paar jaar dus een pak vrolijker op de weg!

Doe de Dashboardquiz

Ben je na het lezen van dit artikel redelijk zelfzeker over je autokennis? Ga dan nog even langs onze quiz om te kijken hoe het gesteld is met jouw technische kennis achter de verklikkerlichtjes op je dashboard. Meespelen doe je hier.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet