Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Gratis laptop te koop?

di 18 okt. - 9:14

Jürgen spot een gratis laptop bij Coolblue. Die wordt geleverd maar hij moet de laptop toch terug sturen...

Jürgen ziet op de website van Coolblue een laptop voor 0 euro. Hij klikt op 'bestellen' en tot z'n verbazing wordt de laptop effectief aan huis geleverd. Goed gedaan, zou je denken. Tot Coolblue de laptop na drie weken terugvordert. Als Jürgen dat niet doet, is hij strafbaar. Scherpe taal van Coolblue maar het bedrijf heeft wel gelijk.

Huh, de prijs ontbreekt?

De prijs die op een website vermeld staat, is normaal gezien altijd de prijs die de consument moet betalen. Behalve als het om een vergissing gaat, zoals in dit geval. De laptop die Jürgen wilde bestellen, kost normaal gezien meer dan €1000. Het is ondenkbaar dat Coolblue het ding gratis zou weggeven.

Om van een geldige verkoopovereenkomst te spreken, moet er ook altijd een koper zijn die bereid is om voor een product te betalen. Dat is hier niet het geval. De prijs ontbreekt en dus kan er ook geen geldige aankoop zijn.

 

Potje breken, potje betalen

In de brief die Jürgen van Coolblue krijgt, staat nog een angstaanjagend zinnetje: "Eventuele kosten voor schade aan de laptop zullen tevens op u worden verhaald." Stel dat de laptop tijdens de verzending naar Coolblue beschadigd raakt, draait Jürgen op voor de kosten.

Straffe taal maar ook hier heeft Coolblue gelijk. Aangezien de verkoop niet geldig is, moet er een herstel komen van de oorspronkelijke toestand. De laptop moet opnieuw bij de verkoper geraken en dat is Jürgen z'n verantwoordelijkheid.

Vriendelijkheid duurt het langst

Coolblue heeft dus over de hele lijn gelijk maar er moet Jürgen toch nog één ding van het hart. De toon die Coolblue in de brief hanteert is onvriendelijk en dreigend. Jürgen vindt dat allesbehalve klantvriendelijk.

Coolblue begrijpt de opmerking. Het bedrijf heeft laten weten ze werk maken van betere communicatie.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet