de inspecteur
Gouden toilet...
wo 28 jan. - 7:32
742 euro: dat betaalde Frederik om zijn toilet te laten ontstoppen op zaterdagmiddag. Een gigantisch bedrag voor een werkje dat nog geen uur heeft geduurd. Frederik kon zijn ogen niet geloven toen hij de rekening zag maar hij heeft wel meteen betaald.
Volgens advocaat Steven Nysten had Frederik dat niet moeten doen. De kostprijs voor de herstelling is zodanig hoog dat je als klant de rekening mag betwisten. Allicht gaat het hier om een zogenaamde ‘one shot’ interventie. Vaklieden vragen extreem veel geld voor één herstelling. Jij betaalt de rekening en zij komen nooit meer terug. In de plaats daarvan vragen zij bij een volgende klant opnieuw veel te veel.
Geen verplichting
Maar je bent dus niet verplicht om die hoge factuur te betalen! In eerste instantie kan je proberen om een nieuwe prijs te krijgen. Als dat niet lukt, is het een goed idee om de prijs te betalen die afgesproken werd aan de telefoon, eventueel aangevuld met de extra kosten die gemaakt zijn voor wisselstukken. Zo toon je als klant dat je wel degelijk wil betalen voor de dienst maar dat je niet akkoord gaat met de uiteindelijke kostprijs.
Als de vakman toch zijn geld wil, zal die jou moeten dagvaarden en voor de rechtbank moeten bewijzen dat de extreme kostprijs gerechtvaardigd is. En dat wordt moeilijk natuurlijk.
Je stuurt ook best een aangetekend schrijven met de mededeling dat je niet akkoord bent met de prijs en dat je daarom minder betaalt. Niets betalen is geen goed idee want dan kan de rechter je bij een mogelijke tussenkomst terecht wijzen omdat je weigert te betalen voor een dienst.
Maak afspraken
Maar wees bij een herstelling in nood altijd verstandig en bespreek op voorhand een mogelijke prijs aan de telefoon. Zo kan je op een basisbedrag terug vallen in geval van conflict.
Als je toch hebt betaald en je wil je geld terug, moet je via de vrederechter je geld proberen terug te krijgen. De kans dat dat lukt, is echter bijzonder klein. Al kan het voor een groot bedrag wel de moeite zijn. Je kan ook klacht neerleggen bij de FOD Economie maar daar krijg jij je geld niet mee terug.