Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Garantie: Mag het soms ietsje meer zijn?

do 15 sep. - 7:07

Mag ik op een grote aankoop als een salon of een keuken niet meer garantie verwachten dan de wettelijke twee jaar?
ietsje meer garantie

Tomas kocht vier jaar geleden een nieuw salon maar het kunstleder begon helemaal af te schilferen na twee jaar. Dus net nadat de wettelijke garantieperiode voorbij was. Mag ik van een salon, een wagen of een keuken niet wat extra garantie verwachten vraagt Tomas zich af. Dat zijn toch aankopen waar ik langer wil van genieten dan van een simpele elektrische tandenborstel?

Garantie = garantie

De garantiewetgeving is voor ieder product of goed dezelfde. Zelfs voor een product waarvan je hoopt dat het lang meegaat is er geen uitzondering of geen langere garantieperiode. "Dat is iets waar we voorlopig alleen nog maar van kunnen dromen", zegt Simon November van Test-Aankoop.

Als de wettelijke garantie voorbij is kijk je best wel nog eens na of er geen commerciële garantie is. Die kan langer zijn dan twee jaar, zeker bij zo'n grote aankopen.

Verborgen gebreken

Als zowel de wettelijke als de commerciële garantie voorbij is kan je ook nog laten nagaan of er geen verborgen gebreken waren, al is dat geen gemakkelijke opdracht. Je gaat als consument moeten aantonen dat er op het moment van de aankoop gebreken waren, bijvoorbeeld dat er slecht leder is gebruikt bij jowu zetel. Dat gaat moeten gebeuren met een expert maar dat kost geld uiteraard. Daarom durven veel consumenten die stap niet te zetten.

De goede raad van Simon van Test-Aankoop is om naar jouw verkoper te stappen en assertief te zijn. Hij heeft de plicht om 'zorgvuldig te handelen' en misschien kan je op die manier een compensatie bekomen, ook al is de garantie voorbij.

Foute informatie verkoper

Vaak geeft een verkoper je bij je aankoop ook richtlijnen voor het onderhoud. Op welke manier je hem moet reinigen bijvoorbeeld, of dat je iets niet in de zon mag zetten. Vraag bij de aankoop van je product best om zoiets op papier te zetten want als er net door die 'raad' problemen opduiken moet je dat ook kunnen aantonen. Woorden zijn lucht, met papier heb je bewijsmateriaal in handen.

Heb je dat bewijs niet dan kan je bij problemen ook op zoek gaan naar andere gedupeerden om je verhaal hard te maken.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet