de inspecteur
Eerste hulp bij solden
di 6 jan. - 8:00
De koopjes zijn nog maar net begonnen en de mailbox van 'De Inspecteur' wordt al druk bestookt met vragen over kortingen, omruilrecht en prijsaanpassingen. Hoog tijd dus voor wat eerste-hulp-bij-koopjes. De Inspecteur zet met professor consumentenrecht Evelyne Terryn de belangrijkste koopjestips op een rij:
1. De aangeduide prijs op het etiket is de enige echte prijs
Soms gebeurt het dat de prijs aan de kassa niet overeenkomt met de prijs die op het etiket staat. Nochtans is de aangeduide prijs de enige juiste prijs. Het is de verantwoordelijkheid van de winkelier om ervoor te zorgen dat de prijs op het etiket correct is.
2. Koopjes zijn voor iedereen, tenzij de voorwaarden heel duidelijk staan aangegeven
Als artikelen in solden zijn, dan geldt de korting voor alle klanten. Ook als je bijvoorbeeld geen klantenkaart hebt, krijg je dus korting. Tenzij er duidelijke kortingsvoorwaarden staan aangegeven zodat je als klant duidelijk kan zien of je wel of niet in aanmerking komt voor de korting.
3. De winkelier bepaalt welke artikelen in solden zijn en welke niet.
Sommige winkels kiezen ervoor om de kleren van de voorbije herfst niet af te prijzen. Je kan dan enkel ‘oude’ artikelen van vorig jaar kopen. Niet leuk om vast te stellen maar het mag wel.
4. Klanten misleiden is verboden.
Als je een vorm van misleiding meemaakt, zoals een jas die zogezegd in solden is maar eigenlijk even duur wordt verkocht als vóór de koopjes, dan mag je als klant altijd protesteren. Als er artikelen in solden zijn, dan moet de aangegeven prijs altijd goedkoper zijn dan de originele prijs. Als dat niet zo is, dan wordt je als klant misleid en dan kan in je in België zelfs je artikel gratis opeisen.
Helaas moet je dat wel via de rechtbank regelen waardoor de kans klein is dat het ook effectief gebeurt. Je mag ook altijd de economische inspectie op de hoogte brengen en die kan de winkel dan een sanctie opleggen.