Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Dubbele pech, dubbele franchise

do 29 jan. - 7:44

Een 'dubbel' schadegeval. Heb jij het al meegemaakt?

Het gebeurt gelukkig niet zo vaak, maar misschien maak jij ooit wel een ‘dubbel’ schadegeval mee. Stel je maar eens voor: je voordeur wordt half gemolesteerd door inbrekers, en nog vóór je ze kan laten herstellen proberen de dieven nog eens binnen te geraken, met nog méér schade tot gevolg…

Franchise x2

Eva uit Borgerhout maakte het mee. “Maar geen probleem”, dacht ze, “ik ben verzekerd”. En ja: haar verzekeraar wou de schade vergoeden, maar rekende haar wel twee keer de vrijstelling (de franchise van 242 euro) aan. Dat vond Eva toch wat vreemd: het ging toch om dezelfde deur, en die was toch nog niet gerepareerd?

Dat zag de verzekeraar anders: de feiten vonden plaats op een verschillend tijdstip, dus kwamen er twee dossiers. En in de kleine lettertjes staat nu eenmaal dat de klant voor elk dossier een vrijstelling moet betalen. ‘De wet is de wet, mevrouw’.

Frustrerend, vond Eva, want ze had er net alles aan gedaan om de kosten voor haar verzekeraar zo veel mogelijk te beperken: de deur gebarricadeerd, meteen de schrijnwerker gecontacteerd, gevraagd om de offerte voor de herstelling zo laag mogelijk te houden... Ze lichtte haar verzekeraar weliswaar snel in, maar vertelde er niet bij wat ze allemaal gedaan had in zijn voordeel. En dat maakt een groot verschil…

Eigen lof

Door verdere problemen te voorkomen had Eva’s verzekeraar uiteindelijk minder kosten. Eva had dus gehandeld als ‘een goede huisvader’ (enfin, -moeder in haar geval). En da’s volgens de kleine lettertjes ook haar plicht als verzekeringnemer, maar het was voor de maatschappij ook een reden om haar die tweede franchise kwijt te schelden.

Moraal van het verhaal: als je ‘schadebeperkend handelt’, zoals de verzekeringsmaatschappij het noemt, laat dat dan ook weten. Voor één keer stinkt eigen lof niét.

Trouwens: kosten die je maakt om verdere schade te voorkomen worden ook gedragen door de verzekeraar. Als je halve dak waait wegwaait en je koopt een zeil om erover te leggen zodat er geen regen binnen sijpelt, dan mag je ook de kosten van dat zeil in rekening brengen, omdat dat verdere schade voorkomt.

Volgens de wet hangt er aan elk dossier wel een franchise vast, maar vertel je verzekeraar altijd welke actie je ondernomen hebt. Vraag dus of je recht hebt op een commerciële tegemoetkoming, en richt je daarvoor eventueel tot de klachtendienst van de maatschappij. Mocht dat nog niet helpen kan je daarna ook terecht bij de overkoepelende ombudsdienst voor de verzekeringssector.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet