de inspecteur
Dubbele pech, dubbele franchise
do 29 jan. - 7:44
Het gebeurt gelukkig niet zo vaak, maar misschien maak jij ooit wel een ‘dubbel’ schadegeval mee. Stel je maar eens voor: je voordeur wordt half gemolesteerd door inbrekers, en nog vóór je ze kan laten herstellen proberen de dieven nog eens binnen te geraken, met nog méér schade tot gevolg…
Franchise x2
Eva uit Borgerhout maakte het mee. “Maar geen probleem”, dacht ze, “ik ben verzekerd”. En ja: haar verzekeraar wou de schade vergoeden, maar rekende haar wel twee keer de vrijstelling (de franchise van 242 euro) aan. Dat vond Eva toch wat vreemd: het ging toch om dezelfde deur, en die was toch nog niet gerepareerd?
Dat zag de verzekeraar anders: de feiten vonden plaats op een verschillend tijdstip, dus kwamen er twee dossiers. En in de kleine lettertjes staat nu eenmaal dat de klant voor elk dossier een vrijstelling moet betalen. ‘De wet is de wet, mevrouw’.
Frustrerend, vond Eva, want ze had er net alles aan gedaan om de kosten voor haar verzekeraar zo veel mogelijk te beperken: de deur gebarricadeerd, meteen de schrijnwerker gecontacteerd, gevraagd om de offerte voor de herstelling zo laag mogelijk te houden... Ze lichtte haar verzekeraar weliswaar snel in, maar vertelde er niet bij wat ze allemaal gedaan had in zijn voordeel. En dat maakt een groot verschil…
Eigen lof
Door verdere problemen te voorkomen had Eva’s verzekeraar uiteindelijk minder kosten. Eva had dus gehandeld als ‘een goede huisvader’ (enfin, -moeder in haar geval). En da’s volgens de kleine lettertjes ook haar plicht als verzekeringnemer, maar het was voor de maatschappij ook een reden om haar die tweede franchise kwijt te schelden.
Moraal van het verhaal: als je ‘schadebeperkend handelt’, zoals de verzekeringsmaatschappij het noemt, laat dat dan ook weten. Voor één keer stinkt eigen lof niét.
Trouwens: kosten die je maakt om verdere schade te voorkomen worden ook gedragen door de verzekeraar. Als je halve dak waait wegwaait en je koopt een zeil om erover te leggen zodat er geen regen binnen sijpelt, dan mag je ook de kosten van dat zeil in rekening brengen, omdat dat verdere schade voorkomt.
Volgens de wet hangt er aan elk dossier wel een franchise vast, maar vertel je verzekeraar altijd welke actie je ondernomen hebt. Vraag dus of je recht hebt op een commerciële tegemoetkoming, en richt je daarvoor eventueel tot de klachtendienst van de maatschappij. Mocht dat nog niet helpen kan je daarna ook terecht bij de overkoepelende ombudsdienst voor de verzekeringssector.