Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Welke digitale sporen laat jij na?

vr 25 jul. - 7:00

Met elke klik laat je sporen na op het internet. Welke informatie kunnen bedrijven en adverteerders te weten komen?
Welke digitale sporen laat jij na?

Met elke klik laat je sporen na op het internet. Welke informatie kunnen bedrijven en adverteerders over jou te weten komen?

Je smaak

Duizenden websites - waaronder ook Belgische - helpen (on)bewust om profielen op te stellen van wie de pagina's bezoekt. Of je een artikel nu deelt of niet, een profiel op een sociaal netwerk hebt of niet, er wordt een 'digitale voetprint' van je gemaakt. Ofwel, enkel en alleen door op sites te surfen komen adverteerders en bedrijven al heel wat over je te weten.


Elke klik zegt iets over jou of jouw persoonlijkheid.

Je internetgeschiedenis kan heel wat vertellen over wie je bent. Ben je gek op sport of zit je liever in de zetel, zal je eerder sportschoenen kopen of naar de nieuwe aflevering van De Premiejagers kijken? Deze informatie is goud waard voor adverteerders, die jou gerichte reclame willen aanbieden. Een slimme zet, want zo is de kans veel groter dat je iets zal kopen.

Wil je die gerichte advertenties liever niet, dan kan je altijd je 'cookies' verwijderen. Dat is een soort kruimelspoor dat je achterlaat (denk maar aan Hans en Grietje) bij elke website die je bezoekt, en die persoonlijke informatie levert aan adverteerders. Cookies kan je verwijderen, maar de 'digitale voetafdruk' niet.

Je levensstijl

Heel wat van de vergaarde informatie over jou wordt simpelweg gebruikt om gerichte reclames aan jou te tonen. Zo krijgt een zwangere vrouw eerder babyspulletjes te zien dan reissuggesties en zal een man weer compleet andere reclame zien. Soms worden jouw gegevens ook gebruikt om je gericht nieuws te leveren of tips. Zo baseert Facebook jouw nieuwsfeed op basis van welke statussen je het meest 'liket'. Vind je bijvoorbeeld alle artikeltjes over sport leuk, dan zal je in de toekomst nog meer sportberichten op je feed zien verschijnen.

Sommige sites willen je dan weer suggesties doen. Over welke film jij geweldig zou vinden of welke reeks je zeker niet mag missen. Tastekid bijvoorbeeld of Music Map.


Music Map raadt je artiesten aan op basis van waar je fan van bent. Bv. Clouseau

Persoonlijke informatie

Geef toe, hoe vaak heb je al aangegeven de gebruiksvoorwaarden te hebben gelezen zonder ooit het document open te doen? Bijna niemand leest het oersaaie document. Toch staan er soms dingen in waar je van zou kunnen schrikken.

Zo heeft Facebook het recht om elke foto en video die jij post te gebruiken. Ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden, dan geef je de socialenetwerksite de toestemming om kosteloos gebruik te mogen maken van jouw foto's. Dat lijkt misschien verregaand, maar de kans dat het gebeurt is erg klein. Ook sites als Twitter, Instagram en Google hebben gelijkaardige eisen in de gebruikersvoorwaarden verwerkt.
Denk altijd twee keer na voor je een selfie online zet!

Oh jee?

Je kan er niet onderuit dat je persoonlijke gegevens deelt wanneer je het internet gebruikt. Maar blijf nuchter in het gebruik van sociale media. Deel geen dingen waar je mogelijk spijt van krijgt. Gevoelige informatie bewaar je beter voor je beste vrienden en de foto's van je zatte feestje mogen gerust op de kast, maar wees je ervan bewust dat als je ze online plaatst ook je werkgever ze mogelijk te zien krijgt. Slim surfen op het web is dus de boodschap!

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet